3 juni 2024

Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee!

Op maandag 3 juni 2024 is vanuit cultuur, sport, horeca, boeken en media een grootschalige campagne gestart om stelling te nemen tegen de btw-verhoging: Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee!

DOE OOK MEE!

> Op 3 juni in alle landelijke (en veel regionale) bladen paginagrote advertenties waarin we aandacht vragen voor de consequenties van een hogere BTW. De desbetreffende kranten zijn: de Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw, Parool. Ook de website geenhogerebtw.nl is op 3 juni live gegaan. Hierop zijn de kernboodschap van de campagne, campagnemateriaal, alle deelnemende partijen en Q&A’s te vinden.
> Naast de advertenties in de kranten en social media-uitingen, is vanuit deze brede coalitie ook een gezamenlijk persbericht verstuurd en een brief aan de politiek.
> Alle organisaties die meedoen, roepen hun leden/achterban op om de actie massaal te delen op sociale media en andere kanalen.
> Direct op maandagochtend 3 juni berichtten NOS en NU.nl over de actie.

Waarom deze campagne?

Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, horeca, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties uit al deze sectoren maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.

De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en logies voor het publiek onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken. Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.

Hoe kun je meedoen?

> Deel één van de afbeeldingen met onze boodschap op Instagram, LinkedIn, Facebook, X of op andere sociale mediakanalen. Laat anderen weten dat de verhoging van het btw-tarief wat jou betreft geen goed idee is. De afbeeldingen voor sociale media vind je op de website geenhogerebtw.nl, bij Wat kan ik doen.
> Zoek de opvallende oranje advertentie, knip deze uit en plak deze op het raam van bijvoorbeeld je woning, bedrijf, werkgever, atelier, sportschool, hotel, muziekschool, enzovoorts. Samen kunnen we laten zien dat de verhoging van het btw-tarief elke Nederlander raakt.
> Maak een selfie van de krantenadvertentie en deel deze op sociale media met de hashtag #geenhogerebtw.
Op de website geenhogerebtw.nl delen wij linkjes van externe petities die in omloop zijn. Wij initiëren niet zelf een petitiepagina of iets soortgelijks.

Wat is de kernboodschap?

Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee!

De voorgenomen btw-verhoging is een extra belasting op jouw cultuur, sport, horeca, boeken en media. Het is een extra belasting op je kostbare vrije tijd, op je nieuwsgierigheid, op het toejuichen van je favoriete voetbalteam, op het boek dat je wilt lezen, op je schilderij aan de muur, op je fanfare in de buurt, op een hotelovernachting in het land, op het tijdschrift in de trein, op de sportschool in de wijk, en op de krant die je op de hoogte houdt van de wereld om je heen.

Spreek je uit: geenhogerebtw.nl

#geenhogerebtw

De campagne gaat verder

We willen de verhoging van het btw-tarief op de agenda houden komende weken. We roepen iedereen op om deze boodschap blijvend te verspreiden. Bijvoorbeeld door een eigen spin-off uit te zetten op de campagneboodschap. Bijvoorbeeld: Geen hogere btw, je belast er een avondje Toppers mee! Of: Geen hogere btw, je belast er vrije tijd mee! Et cetera. We moedigen iedereen aan om ludieke acties te organiseren die de campagne kracht bij kunnen zetten.